Monday, December 26, 2011

Untungnya!

Tajuk post ini tiada kaitan dengan bukit beruntung!

(promosi sat..hehe.. :p )

Ingat tu.Kalau macam tu, apa yang untungnya?Ha....Begini ceritanya,
Seperti pagi2 biasa, ustaz ana memandu dengan tenangnya ke sebuah gerai surat khabar.


(Gambar hiasan semata-mata :p ).

Apabila tiba di gerai, ustaz bertanya kepada penjual surat khabar,"macha, apa berita menarik hari ini?"

Macha membalas, " Aiyoo ustaz, semua surat khabar saya baca berita sama saja, apa lagi kalau bukan politik (cerita ni tiada kaitan dengan politik!) "

Ustaz, "Awak baca semua surat khabar?"

Macha, "Ya ustaz, semua saya baca. Dari dulu lagi saya suka baca. Sampaikan veda dan bible pun saya dah baca."

Ustaz, "Awak baca bible?"

Macha, "Saya dah baca sudah. Ustaz tanyalah apa-apa kandungan dalam Bible semua saya taw. Bukan setakat bible, buku falsafah Lao Tze dan Confucianisme pun saya dah baca. Tapi ustaz ada satu lagi buku saya belum baca."

Ustaz, "Apa bukunya?"

Macha, "Apa lagi kalau bukan buku agama ustaz, Quran. Saya nak sangat baca tapi saya tak reti bahasa arab dan saya bukan Islam. Saya dengar banyak perkara berguna dalam Quran tu."

(Quran itu cahaya yang mengeluarkan kita dari lembah zulmat)

Ustaz, "Semua kandungan Quran meliputi seluruh aspek kehidupan kita semua"

Macha, "Ustaz, awak untung dapat baca Quran hari-hari sebab awak Islam. Saya dengar banyak benda baik dalam Quran tu. Tapi saya pelik kenapa saya tengok remaja melayu kat sini tiada adab. Dia semua tak baca Quran ke?"

(Remaja bakal memimpin negara)

Ustaz, "Itulah bezanya orang mukmin dan muslim. Orang Muslim hanya Islam pada IC tetapi orang Mukmin mengamalkan Islam itu sendiri. Kalau awak mahu baca Quran, bacalah tafsir dahulu. Di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Moga awak dapat banyak faedah daripadanya.
Saya ada kerja ni. Saya minta diri dulu."

Lantas ustaz tersebut berjalan meninggalkan gerai tersebut (ada ceramah dhuha pagi tu)...
Dalam hatinya berdoa agar macha tersebut memeluk Islam...Kita pun mendoakannya..
Insya Allah... ^-^

(Moga doa ustaz dimakbulkan)

p/s: Adakah kita tergolong dalam remaja yang dimaksudkan macha tersebut?

~Fikir-fikirkanlah~

No comments:

Post a Comment